Hoppa till verktygsfältet

Studie om före detta Jehovas Vittnen

Om Hjälpkällan Forum Jehovas Vittnen Nyheter Studie om före detta Jehovas Vittnen

Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
  • Författare
    John Frum
    Keymaster

Hk har fått förfrågan att skicka ut en förfrågan bland medlemmarna om att delta i en undersökning till ett examensarbete:

Detta brev vänder sig till dig som har vuxit upp som ett Jehovas Vittne och blivit utesluten. För undersökningens skull bör uteslutningen inte ha skett nyligen, utan ha skett för några år sedan.
    Syftet med undersökningen är att studera identitetens påverkan av uteslutning hos unga vuxna, uppväxta inom Jehovas vittnen. Studien tar upp viktiga faktorer som t. ex. den starka avskildheten från världen, som Jehovas Vittnen växer upp med och hur den påverkar identitetsbegreppet vid uteslutning. En annan viktig faktor är de starka religiösa övertygelser som barn inom Jehovas Vittnen växer upp med och hur de påverkar identitetsbegreppet vid uteslutning.
    Genom din delaktighet och utav dina erfarenheter finns förhoppningar att kunna studera på vilket sätt dessa nämnda faktorer bidrar till den identitetskris som många uteslutna Jehovas Vittnen går igenom.
    Studien är ett självständigt arbete i kursen psykologi 61–90 hp, vid akademin för hälsa och arbetsliv, på högskolan i Gävle.
    Din medverkan innebär att delta i en intervju på 30–45 minuter. Detta kan göras genom att vi träffas fysiskt eller genom något för dig passande data möte (Skype, Hangout eller Facetime). Materialet kommer att sammanställas på ett sätt att ingen enskild individ kan härledas till studien. Ditt deltagande är frivilligt och du kan avbryta din medverkan när du vill.
    Om du vill delta i studien kontaktar du mig, så återkopplar jag till dig, där vi tillsammans bestämmer när och var intervjun ska ske. Intervjuerna kommer att genomföras mellan 26/10–6/11.
    Resultatet av studien kommer att redovisas i ett självständigt arbete, som kommer finnas tillgängligt via högskolan i Gävle och databasen Diva. Den data som samlas in kommer endast att användas i denna studie. Om du har några frågor kan du höra av dig till mig eller min handledare.
    Inför intervjun kommer du att få information om studien och fylla i en samtyckesblankett.

Med vänlig hälsning Gisela Bergqvist gibe1600@student.miun.se
    Handledare: Cornelia Wulff Hamrin Cornelia.Wulff.Hamrin@hig.se

Marie
    Deltagare

Jag skulle gärna ställa upp, men vet inte om jag varit utesluten tillräckligt länge… 1,5 år sedan jag lämnade… men var i och för sig ”PIMO” länge innan dess…

John Frum
    Keymaster

Du kan väl höra av dig till dem så säger de om de tycker det räcker? 🙂

Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.